Instagram dla firm

Mała firma na Instagramie. 5 branż które warto promować na Insta.

Dla social media wyjadaczy ten wpis być może wyda się oczywistością. Jednak rosnąca popularność Instagrama sprawia, że dostajemy sporo wiadomości od właścicieli małego i średniego biznesu z pytaniem czy Instagram będzie dobrym kanałem dla ich firmy?

Postanowiłem przygotować więc krótki przewodnik, kto z całą pewnością powinien wykorzystać Instagrama w promocji swojej firmy, a kto może śmiało odpuścić sobie ten kanał (przynajmniej jeśli nie spełni wcześniej odpowiednich warunków).

Kto powinien promować się na Instagramie

Instagram to kanał, który pozwala na umieszczanie dwóch rodzajów treści: zdjęć (format 1:1) oraz bardzo krótkich materiałów wideo.

Błąd który jest popełniany przez wiele małych firm w tym kanale to brak zrozumienia faktu, że to właśnie zdjęcia (ewentualnie wideo) są podstawą komunikacji. Nie kawałek tekstu który umieścimy nad zdjęciem.

Zanim zdecydujecie się na komunikację z klientami na Instagramie, musicie zastanowić się, czy będziecie w stanie dodawać regularnie zdjęcia o następujących cechach:
– niosące odpowiednie emocje (pozytywne)
– piękne i estetyczne
– osobiste (1000 zdjęć waszego biura też nie robi wrażenia)

Kiedy przejdziecie ten etap, pozostaje jeszcze pytanie: czy Wasza grupa docelowa w ogóle korzysta z Instagrama?
Instagram to głównie osoby młode (choć może lepsze słowo to stosunkowo młode, bo w porównaniu do Snapchata już tak młodzieżowo na Insta nie jest :)) chętnie korzystające z nowych technologii, zazwyczaj mieszkańcy dużych miast.

Jakie branże mają największą szansę na sukces na Instagramie? 

Gastronomia

Jeśli prowadzicie lokalną restaurację, bar, pub, bistro, burgerownię, pizzerię, to Instagram powinien być Twoim społecznościowym „must have”Instagram kocha zdjęcia jedzenia. Nawet jeśli nie macie unikalnego pomysłu na promocję swojej knajpy na Insta, to warto tam być.
Już same (dobre) zdjęcia tego co serwujecie klientom, trochę kuchni, trochę lokalu i kilka Instagramowych filtrów z dobrym hashtagiem powinno zrobić swoje.

Moim zdaniem z odpowiednią strategią (i wdrożeniem jej w życie :)) Instagram na ten moment może być najlepszą opcją promocji lokalnego biznesu z dobrym jedzeniem (a przynajmniej solidnym akceleratorem wyników sprzedażowych i zwrotu z działań w social media :)).

Przykład: burgerownia Bobby Burger robi całkiem fajne rzeczy na Insta.

Moda i uroda

Jeśli miałbym podzielić Instagrama tylko na dwie kategorie, to prawdopodobnie byłaby to moda i jedzenie :).Instagram stał się podstawowym kanałem społecznościowym niemal każdej modelki na świecie. W tym momencie powinna zapalić się Wam lampka jeśli prowadzicie biznes w szeroko pojętej branży moda i uroda. Wasza grupa docelowa tu jest, co więcej jest bardzo, bardzo aktywna.

Warto pokazywać naszym followersom to co tworzymy i to nie tylko na etapie końcowym, ale także nieco kuchni naszego biznesu. Niedokończone stylizacje, materiały z których korzystamy itd.

Przykład: Warszawski salon u Fryzjerów

Motoryzacja

Było o biznesie gdzie większość zainteresowanych stanowią kobiety, jest też o niszy typowo męskiej.

Samochody, motocykle, prędkość, adrenalina. To zawsze sprzedaje się dobrze, ale na Instagramie sprzedaje się jeszcze lepiej. Warto jednak zaznaczyć, że tworzenie interesującego contentu często będzie wymagało tutaj znacznie intensywniejszych przemyśleń i większej dawki kreatywności.

Przykład: całkiem nieźle na Insta radzi sobie Grupa Gezet w tej niszy :).

Muzyka, wydarzenia, kluby

Mimo, że trudno oddać atmosferę koncertu poprzez zdjęcie, to jednak Instagram jest świetnym miejscem do angażowania społeczności w życie marki dla właścicieli klubów, organizatorów wydarzeń i koncertów, czy twórców muzycznych.

Instagram jest o tyle fajnym miejscem na promocję tego typu biznesu, że uczestnicy konkretnych wydarzeń rozrywkowych sami bardzo często tworzą treści Instagramowe. Można śmiało pobawić się tutaj w angażujące akcje hashtagowe i zrobić naprawdę ciekawe wyniki nawet na poziomie lokalnym.

Przykład: Metro Club Bydgoszcz – content nieco monotonny i moim zdaniem niewykorzystany potencjał Insta, ale można podejrzeć co działa w praktyce a czego lepiej unikać w tej niszy :).

Lifestyle

Ciężko nazwać lifestyle branżą, więc potraktujcie to jako wskazówkę. Tak jak i w życiu tak i na Instagramie można zaobserwować pewne trendy.
Jeśli dany trend staje się popularny w grupie 16-35 to można przypuszczać, że będzie miało to odzwierciedlenie na Insta.Nawet jeśli Wasza branża nieco wieje nudą, ale będziecie w stanie w jakiś sposób wpasować się w Instagramowe trendy to szansa na sukces jest spora.

Pokażcie swoją nudną markę od ciekawej lifestylowej, wartościowej dla użytkownika Instagrama strony.

Ile czasu zajmuje prowadzenie Instagrama?

Instagram nie jest dla wszystkich i nie każdy musi tam być.
Mierzcie siły na zamiary. Mimo, że Instagram wydaje się łatwy, lekki i przyjemny, wymaga przemyślanej strategii i naprawdę dobrych treści. Te ostatnie są zdecydowanie bardziej czasochłonne niż Wam się wydaje :).

Jeśli potrzebujecie pomocy w stworzeniu skutecznej strategii działania na Instagramie, lub obsłudze tego kanału społecznościowego dajcie znać poprzez zakładkę kontakt.

Mateusz Wyciślik

PS: Po nieco marketingowej inspiracji odsyłamy do śledzenia naszego Facebooka :).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *