Przepis na udany Viral Marketing (Marketing Wirusowy)

Social Media zrewolucjonnizowały sposób w jaki marki komunikują się z klientami, oraz przekaz marketingowy od małych jednoosobowych firm po wielkie korporacje. Prostota, bezpośredniość i dynamika. Jednak media społecznościowe to jeszcze jedno bardzo potężne narzędzie promocji firmy w sieci: efekt wirusowy.

Oczywiście Viral Marketing (marketing wirusowy) istnieje tak długo jak istnieje samo pojęcie reklamy. Sto lat temu było to przekazywanie z ust do ust opinii o zaskakujących wydarzeniach/ działaniach marketingowych, dziś to kliknięcie “share” i dotarcie natychmiast do kilkuset znajomych, którzy mogą zrobić w ciągu sekundy to samo.

Wyobraź sobie, że dodajesz zdjęcie na swoim fanpage. Zabawne, straszne, dziwne. Ktoś je udostępnia, zdjęcie dociera do znajomych tej osoby a część z nich robi to samo, część wrzuca Twoje zdjęcie na inne, bardziej lub mniej społecznościowe portale. Tak działa efekt wirusowy.

 

Jak sprawić by Twoi fani udostępniali posty?

Na to pytanie nie istnieje jedna konkretna odpowiedź. Są oczywiście branże, gdzie efekt ten jest uzyskać znacznie prościej (branże rozrywkowe, lifestylowe, newsowe) ale nie o branżę tutaj chodzi.

Jeśli chcesz upiec dobry viral, potrzebujesz kilku składników:

Szczęście: czyli najpierw znajdź czterolistną koniczynę.

Nie ma się co oszukiwać, potrzebujesz sporo szczęścia i dobrego timingu by Twój przekaz, bez Twojej wiedzy dotarł do setek tysięcy czytelników.

Zobrazuj to!

Jeden obraz może przekazać więcej niż tysiąc słów. Film w takim razie może przekazać ich pewnie milion. Dobierz odpowiednie zdjęcie lub nagraj krótkie video. Viralowe treści są zazwyczaj zwarte, tak by czytelnik nie musiał poświęcać na nie więcej niż minuty, lub dwie. Dzisiejsi odbiorcy są leniwi, jeśli napiszesz esej na 1000 słów, pewnie do kogoś trafisz, ale uzyskanie efektu wirusowego będzie znacznie trudniejsze.

Jeśli chcesz przekazać coś obszerniejszego warto rozważyć np formę infografiki, albo prezentacji w SlideShare.

Wpłyń na emocje, wypłyń na emocjach :).

Marketing wirusowy opiera się na impulsach i odruchach. Wpłyń na emocje odbiorcy a znacznie chętnie udostępni on Twoje treści.

Twoja kampania może być zabawna, wzruszająca, sentymentalna, lub motywująca do działania. Możesz wywołać także negatywne emocje, ale w tym przypadku trzeba zagrać bardzo umiejętnie by nie odwróciło się to przeciwko Tobie.

Bądź Trendy!

Możesz spełnić wszystkie powyższe warunki, ale jeśli Twoje treści nawiązują do wydarzeń, które dawno przestał być modne, to z dużym prawdopodobieństwem niewiele wskórasz.
Obswerwuj trendy i spróbuj wpasować w nie swój content.

Grupa docelowa.

Zawsze, ale to zawsze pamiętaj do kogo kierujesz swoje treści. Możesz być 40 letnim facetem, ale jeśli Twoimi odbiorcami są nastolatki, to lepiej otwórz Bravo Girl albo Pudelka, wczuj się w klimat (współczujemy) i dopiero działaj!

Czas i miejsce!

Kiedy Twój wirusowy post jest już gotowy, zadbaj o jego dobry start. Wybierz platformę dzięki której dotrzesz do możliwie największej ilości osób w Twojej grupie docelowej, oraz odpowiednią godzinę publikacji.

Próbuj dalej

Staraj się tworzyć najlepszy wirusowy content jaki potrafisz, ale jednocześnie nie licz na to, że każdy z nich osiągnie zamierzony efekt. Viral marketing to gra dla wytrwałych.

Powodzenia!

PS: Dla tych którzy chcą dowiedzieć się więcej o marketingu wirusowym i jak wykorzystać Facebooka w generowaniu darmowego ruchu polecamy nasze szkolenie!
szkolenie z facebooka katowice

4 thoughts on “Przepis na udany Viral Marketing (Marketing Wirusowy)

    • Viva Loca says:

      Viralowe posty są dość specyficzne. Dobry start jest bardzo ważny, ale najlepiej by był jak najbardziej organiczny. Im przekaz bardziej reklamowy tym mniej chętnie będzie udostępniany :).

  1. King says:

    Dylan disse:Man oh man this is good!! I just made some for tomorrow. &#so02;Cou8c2us:” so nice, you name it twice!! (My sister just told me that saying haha, and I agree. This recipe is so refreshing and satisfying.) One of my new favorites!!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *